Het aantal nieuwe en tweedehands elektrische auto’s neemt toe, wat er ook voor zorgt dat de prijzen blijven dalen. Maar tegen de verwachtingen in, blijft het animo om over te stappen op een elektrische vierwieler onverminderd laag, blijkt uit onderzoek van AutoScout24.

Het online autoplaform stelt dat de gemiddelde prijs van een elektrische auto in april uitkwam op 43.275 euro. Dat is een daling van vier procent (1.867 euro) sinds eind vorig jaar en een daling van zes procent in vergelijk met dezelfde maand vorig jaar (2.780 euro). Destijds kostte een EV in Nederland nog gemiddeld 46.055 euro.

Een toename van het aanbod kan hierin een belangrijke rol spelen. Sinds april vorig jaar ligt het aantal aangeboden elektrische tweewielers op AutoScout24 vrij stabiel boven de 20.000 stuks. In april 2024 waren er 14.446 tweedehands en 6.074 EV’s op het platform te vinden.

Wat daarbij opvalt, is dat het in veel gevallen om Tesla’s gaat. Vooral de Model 3 en Model S zijn goed vertegenwoordigd. De gemiddelde vraagprijs van deze modellen is ook lager dan de algemene gemiddelde prijs. Een Model 3 kost gemiddeld 30.000 euro en een Model S net iets meer dan 32.000 euro.

Vraag naar elektrische auto's blijft laag

AutoScout24 deed ook navraag bij autorijdend Nederland of het nu toch wel geneigd is om over te stappen naar een een elektrische auto. Dat blijkt niet het geval te zijn. 69 procent van de ondervraagde automobilisten stelt dat ze op dit moment geen enkele behoefte hebben om elektrisch te gaan rijden.

Veel van de punten die het elektrisch rijden aantrekkelijk maken, zoals betere parkeerplaatsen, lagere kosten en natuurlijk het milieu, trekken autorijdend Nederland niet over de streep om een EV te overwegen. Slechts 20 procent vindt de wisselende brandstofprijzen een reden om over te stappen, 28 procent zou het doen door de nu geldende overheidssubsidies, 39 procent zou het doen om het milieu een handje te helpen en slechts 13 procent zou het doen om een betere parkeerplek te kunnen bemachtigen.

De belangrijkste reden om niet over te stappen, blijft de hoge prijs. Tweederde van de ondervraagden stelt dat een EV simpelweg te veel kost. Nog een veel gehoord struikelblok wordt bevestigd: de actieradius. De helft van de respondenten vindt deze nog te laag om een overstap te verantwoorden.

De actieradius is voor driekwart zelfs een van de belangrijkste punten van aandacht als ze kijken naar een elektrische auto. Opvallend is dat een bijna even grote groep (64 procent) ook goed let op de laadsnelheid, die ook hoog moet liggen.

Als je zo naar het eisenpakket van de gemiddelde Nederlander kijkt dan is de top 10 van populairste EV's op AutoScout24 niet geheel verrassend. Zeker niet als je weet dat de gemiddelde prijs van de koploper maar drieduizend euro hoger ligt dan die van de nummer twee op de lijst, maar je daarvoor wel heel veel meer auto terugkrijgt.

  1. Tesla Model S
  2. Tesla Model 3
  3. Audi e-tron
  4. Jaguar I-Pace
  5. Tesla Model X
  6. Renault ZOE
  7. Volkswagen e-Golf
  8. Nissan Leaf
  9. Hyundai KONA
  10. Tesla Model Y

LEES OOK: De Kia EV3 biedt 600 kilometer actieradius in een compact formaat – na de zomer zie je ‘m waarschijnlijk ook in Nederland